کتاب پیوست فرهنگی ساخت مدارس


کتاب پیوست فرهنگی طراحی ساخت و بازسازی مدارس

تا کنون در دستگاه تعلیم و تربیت در مقوله دانش افزایی و توانمند سازی دست­اندرکاران فضای مدارس اقدام قابل ملاحظه­ی صورت نگرفته است و بررسی­ها نشان می­دهد نقش و جایگاه فضای کالبدی و تجهیزات در توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش و تامین نیازمندی­های روحی وروان و فیزیولوژ‍یکی دانش آموزان و تحقق اهداف تعلیم و تربیت کمتر مورد اعتنا واقع شده است، و دوره­ها و کارگاه­های آموزشی بیشتر در حوزه نیروی انسانی،‌ برنامه درسی و شیوه­های مدیریت و آشنایی با قوانین و مقررات و . . .  ، ‌در آموزش و پرورش مورد توجه است ولی در خصوص آموزش دست اندرکاران نسبت به مقوله فضا وتاثیرات فرهنگی و تربیتی آن به صورت منظم و سازمان یافته در قالب دوره­های آموزشی و انتشار کتب و نشریات کار جدی صورت نگرفته و این امر موجب فقر دانش و آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به فضای کالبدی شده است.

از این رو در فرایند تدوین پیوست فرهنگی ساخت و ساز مدارس توسط موسسه فرهنگی پیوست نگاری افق، تدوین کتاب آموزشی برای مدیران مدارس و دست اندرکاران تعلیم و تربیت مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

این اقدام در این راستا می­تواندگام نخست تلقی گردد و راه را برای توجه هر چه بیشتر به مقوله فضا و تجهیزات در مرحله طراحی،‌معماری و نگهداری بیش از پیش هموار کند.

مطالب این کتاب­، تلاشی است به منظور توسعه­ی بینش و نگرش مدیران مدارس نسبت به اهمیت و نقش فضاهای کالبدی و تجهیزات مدرسه در تربیت دانش آموزان و تقویت انگیزه و دانش و مهارت آنان برای حفظ و نگهداری و نیز بهره­برداری بهینه ازاین امکانات که در نه فصل به شرح ذیل تقدیم می­گردد:

فصل اول : موضوع تربیت از دیدگاه قرآن و سند تحول تعریف شده و اهمیت نقش فضا(کالبد)مدرسه در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی تبیین گردیده است.

فصل دوم: با توجه به تعریفی که سند تحول از مدرسه» و ساحتهای شش­گانه ی تربیت نموده، کارکردهای فضاهای داخلی آن مورد بررسی قرار گرفته است

فصل سوم: ویژگی­ها و خصوصیات فضاهای یک مدرسه ی مطلوب در ابعاد فرهنگی و تربیتی ، و نیز معماری معرفی شده است.

فصل چهارم: اهمیت موضوع روانشناسی محیط و ضرورت آشنایی مدیران با آن مورد بررسی قرار گرفته است  و به تاثیرات مهمی که فضا و محیط کالبدی مدرسه در رفتار و شخصیت و یادگیری و متربیان برجای می­گذارد اشاره شده است.

 فصل پنجم:  به علل و عوامل بروز رفتار های آسیب زایی به فضا و تجهیزات از منظر عوامل آموزشی، تربیتی و فرهنگی  پرداخته و برخی از نواقص و آسیب های فضا و تجهیزات مدارس را مورد بررسی قرار داده است.

 فصل ششم: آثار و پیامد های فرهنگی و تربیتی که  بر اثر نواقص و اشکالات فضا های مدارس بر بهره برداران وارد می شود مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل هفتم:  ابتدا پاره­ای از مهمترین نواقص و آسیب­های وارده بر فضا تشریح شده، سپس به تبیین برخی از تاثیرات فرهنگی و تربیتی ناشی از این آسیب­ها پرداخته شده و نهایتاً راههایی برای پیشگیری از آسیب­ها و تاثیرات نامطلوب آنها ارائه  شده است.

 فصل هشتم: به بیان اهمیت  نقش عوامل سهیم در مدرسه به منظور ترغیب مدیران برای بهره­گیری از همه ی این ظرفیت­ها درجهت حفظ و بهره برداری مناسب از فضا و تجهیزات مدرسه پرداخته شده است.

فصل نهم: به آشنایی با سازمان نوسازی،‌توسعه و تجهیز مدارس کشور که یکی از مهم ترین ارگان های تاثیرگذار در امر فضا و تجهیزات مدارس است پرداخته شده و جایگاه تشکیلاتی این سازمان و اهداف و رویکردهای آن تبیین شده است.



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها